Omgaan met pijn

vive 164788247

Pijn die je voelt tijdens weeën komt door het samentrekken van je baarmoeder. Dit is namelijk een hele grote spier, die gaat samentrekken om de baby uiteindelijk geboren te laten worden. Dit is vergelijkbaar als menstruatiepijn, alleen dan heviger en langduriger. De pijn kun je voelen in je buik en je rug en kan doortrekken naar je benen.  Baringspijn is wat "functionele pijn" genoemd wordt. Pijnprikkels zorgen ervoor dat er allerlei systemen in je lijf in werking treden die nodig zijn tijdens de bevalling. Bovendien zorgt dit ervoor dat de finale, de feitelijke geboorte van je kind, een onmisbaar hoogtepunt wordt en een kickstart zal zijn voor de binding tussen jou en je kind. Tijdens de bevalling maakt je lichaam zelf een soort pijnstilling aan. Dit zijn endorfines. Bij de één gebeurt dit meer dan bij de ander.

Omgeving: zorg altijd voor een rustige omgeving (met prettige muziek) samen met de perso(o)n(en) waar je je veilig bij voelt.

Massage: massage door de partner werkt ontspannend en verlicht de pijnprikkel.

Ademhaling: ademhalingstechnieken zullen je afleiden van de pijnprikkel en laat jou tijdens de weeën pauzes goed ontspannen.

Bad/Douche: net zoals bij "gewone" spierpijn zorgt warmte voor ontspannen van spieren en verzacht het pijn. Ga met name tijdens de ontsluitingsfase in bad of onder de douche. Is dit te warm, gebruik dan een kruik tegen je buik of rug.

Geboorte-Tens: goede resultaten worden bereikt met de TENS, een apparaat dat kleine stroomstootjes door je rug stuurt waardoor je de pijn minder zult voelen. De meeste ziektekostenverzekeringen vergoeden de TENS geheel of gedeeltelijk, afhankelijk van je pakket.

In het begin van de bevalling is de pijn nog niet zo heftig en kun je het beste nog wat afleiding zoeken en je focussen op andere dingen. Probeer bezig te blijven zodat je niet continue aan de bevalling denkt. Als eenmaal je ontsluiting op gang komt en je de baringspijn niet kan verdragen, zijn er manieren om met medicatie de pijn te verzachten. Komt het zover dat je pijnstillers wil, zal dat altijd betekenen dat je niet meer onder onze leiding bevalt en dus ook  niet meer thuis kan bevallen. Ook kan het toedienen van medicatie nadelig effect hebben op het natuurlijk proces dat onderbroken wordt, waardoor je bevalling (nog) langer kan duren en er juist weer stimulerende medicatie nodig is (syntocinon). Als je medicatie krijgt, heeft dit effect op jouw lichaamsfuncties en die van de baby. Daarom zal er altijd, voordat je de medicatie krijgt, een gesprek plaatsvinden over de voor- en nadelen en neemt de gynaecoloog de begeleiding van je bevalling over.

Er wordt in de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken, 2 vormen van medicamenteuze pijnstilling gebruikt:

Morfine per infuus: door een infuus dien je met behulp van een doseerpompje, een hoeveelheid verdovingsvloeistof bij jezelf toe (Remifentanil). Morfine zorgt ervoor dat je de pijn veel minder, maar nog steeds een beetje, voelt. Het effect is ongeveer 3-4 uur en komt in kleine hoeveelheden bij je baby terecht.  Jij en je kindje kunnen hier suf van worden. Je kan niet meer uit bed, omdat je te versuft bent van de medicatie. Klik hier voor een helder filmpje.

De ruggenprik: met een naald wordt een hoeveelheid verdoving tussen de ruggenwervels ingespoten. Hierdoor zul je de weeën nauwelijks of niet meer voelen. Je blijft zelf helemaal helder en er komt niks bij je baby terecht. Een ruggenprik kan net zo lang blijven zitten als noodzakelijk. Je kan niet meer uit bed, ook niet om te plassen, dus je krijgt ook een katheter. Klik hier voor een helder filmpje.

Meer informatie vind je ook via deze link:  de verloskundige.