Ga direct naar de inhoud.

Pijnstilling

De pijn die je voelt tijdens de weeën komt door de baarmoedermond die erg gevoelig is. De baarmoedermond wordt door druk van het hoofdje geopend. Deze pijn kun je voelen in je buik, je rug en kan doortrekken naar je benen.

In het begin van de bevalling is de pijn nog niet zo heftig en kun je het beste nog wat afleiding zoeken en je focussen op andere dingen. Probeer bezig te blijven zodat je niet continue aan de bevalling denkt.

Er zijn er 3 vormen van medicamenteuze pijnstilling beschikbaar;

Per injectie: Door middel van een prik in uw been krijgt u een morfineachtige stof  (pethidine)ingespoten waardoor u ongeveer vier uur de pijn minder voelt. (Deze vorm van pijnstilling wordt steeds minder gebruikt)

Per infuus: Door middel van een infuus bestaat de mogelijkheid om zelf m.b.v.  een doseerpompje een hoeveelheid verdovingsvloeistof toe te dienen (remifentanil).

De ruggenprik: Met een naald wordt een hoeveelheid verdoving tussen de ruggenwervels ingespoten. (Zie filmpje) Hierdoor zul je de weeën nauwelijks nog voelen. In het ziekenhuisis een ruggenprik meestal 24 uur per dag beschikbaar.

Aan deze drie manieren van pijnstilling met medicijnen zijn zowel voor- als nadelen verbonden. Daarom bespreken wij met jullie van tevoren uitvoerig dit onderwerp tijdens het Bevalgesprek .

Hierover is ook een folder beschikbaar. Bedenk wel dat tijdens de bevalling de situatie anders kan zijn dan dat je je van te voren had voorgesteld. Daarom wordt ieder verzoek om pijnbestrijding steeds opnieuw door de gynaecoloog bekeken.

Meer informatie vind je op www.bevallingspijn.nl en de folder van de KNOV

Lees ook