Ga direct naar de inhoud.

Voeding

In de zwangerschap besteden we niet alleen aandacht aan je  lichamelijke gezondheid maar ook hoe je je voelt is heel belangrijk. 

Het is goed te weten dat je in de zwangerschap niet alles mag eten. Hieronder geven we een aantal voedingsregels en leefregels.
Algemeen is het wenselijk om bijtijds, twee maanden voor de bevruchting, met foliumzuur 0,4 mg te beginnen. Je blijft foliumzuur gebruiken gedurende de eerste drie maanden van de zwangerschap. Vrouwen die weinig buiten komen, een slecht voedingspatroon hebben of gesluierd zijn, raden wij aan, een multi vitamine preparaat (geschikt voor zwangeren) gedurende de hele zwangerschap te gebruiken. 

Goede voeding is heel belangrijk in de zwangerschap. Hieronder vind je uitleg over een aantal onderwerpen die van belang zijn.

Toxoplasmose

Een ziekte waarmee de baby besmet kan worden, maar die je eenvoudig kunt voorkomen door geen rauw vlees te eten, groenten die je niet gaat koken goed te wassen, de kattenbak niet schoon te maken en met handschoenen aan te tuinieren.

Listeriose

Listeria is een bacterie die goed groeit bij koelkast temperatuur. Hij komt voor in Franse kazen die van rauwe melk zijn gemaakt. De meeste Franse kazen kun je gerust eten. Op de verpakking van de rauwmelkse kazen staat duidelijk "au lait cru". Kaas die verhit wordt zoals op een pizza of in de lasagne kun je altijd rustig eten. Wij raden je af om voorverpakte (gerookte) vis of garnalen die je onverhit eet te kopen. Dit geldt ook voor alle verpakte vleeswaren en kazen die al gesneden en voorverpakt van de fabriek komen. Haal verse vleeswaren bij de slager of laat ze afsnijden in de supermarkt. Koop vis op de markt of bij de vishandel. Voorgesneden groenten en restjes eten mag je niet te lang in de koelkast bewaren. Zorg er bij voorkeur voor dat alles binnen twee dagen op is.

Vitamine A

Lever en zwezerik bevat veel vitamine A. Hoge doseringen vitamine A kunnen aangeboren afwijkingen veroorzaken. Het is dus verstandig om gedurende de hele zwangerschap geen lever en weinig leverproducten te eten. Ook vitamine preparaten bevatten vitamine A. Slik daarom alleen vitaminepreparaten die geschikt zijn voor zwangeren.

Vitamine D

Over het gebruik van vitamine D bestaat nog veel onduidelijkheid. Sinds kort heeft de gezondheidsraad het advies overgenomen van de voedingsraad om iedere zwangere en alle vrouwen die borstvoeding geven extra vitamine D voor te schrijven. Aangezien hier echter nog geen wetenschappelijk bewijs voor is onderschrijven de gynaecologen, huisartsen en verloskundigen dit advies nog niet. Vitamine D haal je uit multi vitamine, margarine en halvarine, en vette vis.

Ook de zon is een belangrijke bron van vitamine D. Iedere dag een half uur naar buiten tussen 11.00 uur en 15.00 uur is dus een prima idee.

Vis

Voor de hersenen van de aanstaande moeder en de ontwikkeling van de hersenen van de baby is visolie (Omega3) een belangrijke schakel. Eet daarom één à twee keer per week het liefst vette vis, maar probeer roofvis zoals tonijn en dorade te vermijden. 50 gram makreel of haring is genoeg voor een hele week. Lukt dit niet of lust je geen vis dan zijn er speciale visolie capsules te koop. Eet geen voorverpakte (gerookte) vis uit de supermarkt. Rauwe vis zoals sushi is natuurlijk toegestaan. Probeer de sushi zo vers mogelijk aan te schaffen en dus niet voorverpakt.

Voor alle vragen over voeding en zwangerschap kun je ook terecht op www.voedingscentrum.nl

« terug

Filter op


Lees ook