Miskraam

Wat als je zwangerschap eindigt in een miskraam?

Kind

Het is mis....

Een miskraam is niet te voorkomen..... Ongeveer 10% van de zwangeren maakt een miskraam door. Deze wordt vaak aangekondigd doordat je bloedverlies en/of buikpijn hebt. Het kan ook gebeuren dat je voor de echo komt en dat er bij de baby helaas geen kloppend hartje te zien is, zonder dat je bloedverlies of buikpijn had.

Verloop

Je kunt afwachten totdat je lichaam de miskraam in gang zal zetten. Meestal begint het met bloedverlies. Dit bloedverlies zal toenemen en je zult buikpijn gaan krijgen. Uiteindelijk verlies je stolsels en stukjes weefsel van het baarmoederslijmvlies. Vaak zit daar ook het vruchtzakje tussen. Dit is het zakje waarin het kindje, de placenta en het vruchtwater zit. Wanneer je het vruchtzakje verloren hebt, zal je merken dat het bloedverlies en de buikpijn minder worden. Het bloedverlies zal nog ongeveer een week aanhouden en lijken op een menstruatie. Afwachten is veilig en voorkomt een medische ingreep. Het nadeel van afwachten is dat je niet weet wanneer jouw lichaam de zwangerschap gaat afstoten. Als de miskraam niet vanzelf op gang komt of je wilt liever niet afwachten, maken we een afspraak op de polikliniek gynaecologie in het ziekenhuis. Je kunt dan kiezen uit twee opties: Je kunt een miskraam opwekken door middel van medicijnen. Van de gynaecoloog krijg je vier hormoontabletten die je thuis, op een voor jou goed moment, vaginaal in kunt brengen. Wanneer je merkt dat je nog geen krampen of bloedverlies krijgt kun je na 24 uur nogmaals de tabletten inbrengen. Je kunt ook kiezen voor een curettage. Onder narcose wordt je baarmoedermond een beetje geopend en je baarmoeder wordt leeggemaakt. Je kunt, als alles goed verloopt, dezelfde dag weer naar huis.

Bellen

Bel ons altijd als:

• Je ongerust bent of twijfelt
  • Je na een half uur één maandverband volledig doordrenkt met bloed hebt
  • Je koorts boven de 38 °C hebt
  • Je zeer hevige buikpijn hebt die niet overgaat ondanks inname van paracetamol
  • Je na het stoppen van het bloedverlies, plots weer stolsels of helder bloed verliest

Het heeft geen zin om tijdens of vlak na een miskraam een zwangerschapstest te doen aangezien deze nog even positief blijft door de hormonen in je bloed.

Emoties

Een miskraam zet een streep door je plannen en ideeën over de toekomst. Vooral de eerste weken kan het verdriet heel intens zijn. Naast het verdriet kun je ook gevoelens hebben zoals schuld, leegte of falen. Neem de tijd om deze gevoelens te verwerken en een plekje te geven.

Heb je hulp nodig bij de verwerking van je miskraam, of een eerder doorgemaakt verlies? Kijk dan voor informatie op de website van Miriam van Kreij.

Als je twee of meer opvolgende miskramen hebt doorgemaakt is het mogelijk om verder onderzoek te doen naar een eventuele oorzaak. We zullen je hiervoor doorsturen naar de gynaecoloog.