Ga direct naar de inhoud.

Bevalling

Weeën

De bevalling... misschien wel het spannendste moment.
Tussen 37 en 42 weken is de veiligste tijd om te bevallen. Dit is ook de periode waarbij wij de bevalling mogen begeleiden, thuis of in het ziekenhuis.

Lees meer: Weeën

Belinstructies

Je kunt ons meestal bereiken op 0174-624750. Bij geen gehoor kun je contact opnemen met de telefoniste van het RDG ziekenhuis op tel 015-2603060. Zij zal ons op laten piepen en wij bellen je binnen 10 minuten terug.

Lees meer: Belinstructies

Plaats bevalling

Tijdens de zwangerschap heb je alle tijd om te bedenken waar je wilt gaan bevallen. Als je goed gezond bent en de zwangerschap verloopt probleemloos kun je er voor kiezen om thuis te bevallen.

Lees meer: Plaats bevalling

De geboorte: Baringshoudingen

Natuurlijk kan je ervoor kiezen om gewoon op bed te bevallen. Dit kan liggend op je rug, maar ook op je zij is mogelijk. Je partner zit of staat naast je om te helpen tijdens het persen. Het opvangen van de weeën doe je in een houding die voor jou prettig is.

Lees meer: Baringshoudingen

Pijnstilling

Lees meer: Pijnstilling

Omgaan met de pijn

Tijdens de bevalling maakt je lichaam zelf een soort pijnstilling aan. Dit zijn endorfines. Bij de één gebeurt dit meer dan bij de ander. Wanneer je het gevoel hebt dat dit onvoldoende effect heeft zijn er nog een aantal manieren om de pijn te verlichten.

Lees meer: Omgaan met de pijn

Benodigdheden bevalling

Voor een thuisbevalling is het volgende nodig

Lees meer: Benodigdheden bevalling